Zo kan je makkelijk alle informatie vinden in het "Mijn apotheek" menu. Heb je een andere apotheek nodig? Tik dan op "Kies een andere apotheek".
Het preferentiebeleid voor medicijnen wordt bepaald door zorgverzekeraars. Elke zorgverzekeraar kan een voorkeursmedicijn kiezen binnen een groep medicijnen met dezelfde werkzame stof. De zorgverzekeraar kiest vaak voor het goedkoopste medicijn en vergoedt alleen dat geneesmiddel. Het kan dus zijn dat jouw zorgverzekeraar opeens nieuwe afspraken heeft gemaakt. Hierdoor verandert het preferentiebeleid en krijg je een ander medicijn dan je gewend bent. Je medicijnen kunnen dan een andere vorm, kleur en hulpstoffen hebben. Service Apotheek is verplicht je deze medicijnen aan te bieden.
Een andere verpakking kan verwarrend zijn. We controleren altijd of jouw medicijnen samengaan en passen bij jouw situatie. In veel gevallen wordt een merkloos medicijn uitgeleverd. Omdat merkloze medicijnen minder duur zijn, moedigt de overheid, zorgverzekeraars en apothekers het gebruik ervan aan.
Een merkloos medicijn bevat dezelfde werkzame stof als het originele merkmedicijn, in dezelfde hoeveelheid. Wel kunnen de vorm, kleur of smaak verschillen en bevat het soms andere hulpstoffen. Een belangrijk verschil met het merkmedicijn is de prijs. Fabrikanten kunnen het merkloze medicijn goedkoper aanbieden, omdat ze minder geld uit hoeven te geven aan onderzoek en ontwikkeling.
Het ontwikkelen van een nieuw medicijn duurt lang en is kostbaar. Een fabrikant van een nieuw medicijn krijgt daarom een periode, meestal tien jaar, het alleenrecht op de verkoop (dit heet patent). Zo kan de fabrikant de ontwikkelkosten terugverdienen. Het medicijn is dan in de handel onder een merknaam. Na deze periode mogen andere fabrikanten het medicijn ook maken. Maar de merknaam mogen zij niet gebruiken. Het medicijn komt in de handel onder de naam van de werkzame stof en is merkloos.
Je kunt bij je zorgverzekeraar controleren of jouw medicijnen onder het preferentiebeleid vallen. Niet alle zorgverzekeraars hebben een preferentiebeleid. Ook bestaan er verschillende vormen van een preferentiebeleid. Vraag bij je zorgverzekeraar naar de voorwaarden van het preferentiebeleid. Dit kun je bijvoorbeeld doen via de website van de zorgverzekeraar. Ook worden daar de medicijnen vermeld waarvoor het preferentiebeleid geldt of gaat gelden.
Schrijft je (huis)arts om medische redenen een ander (duurder) medicijn voor? Dan krijg je dat medicijn ook vergoed. Je arts moet dan Medische Noodzaak aan het recept toevoegen. Indien je er zelf voor kiest om een ander medicijn te gebruiken, dan moet je deze ook zelf betalen. Je hebt namelijk niet gekozen voor het medicijn die de zorgverzekeraar vergoedt, en er is dus ook geen medische noodzaak volgens de huisarts.
Heb je een vraag over het preferentiebeleid? Jouw Service Apotheek helpt je graag. Neem contact op of loop even binnen. Je kunt je vraag ook via de Service Apotheek-app stellen.