Zo kan je makkelijk alle informatie vinden in het "Mijn apotheek" menu. Heb je een andere apotheek nodig? Tik dan op "Kies een andere apotheek".
Medicijnuitgifte is meer dan alleen een doosje met een medicijn krijgen. Het apotheekteam en de apotheker voeren meerdere taken uit voordat jij je medicijnen kan ophalen. Het totaal aan controles, overleg, administratie en uitleg wordt ‘terhandstelling’ genoemd. Als je een medicijn voor het eerst, of voor het eerst sinds lange tijd
gebruikt, zijn er meer handelingen nodig. Daar worden dan ‘terhandstellingskosten’ voor gerekend. Dit kan verwarrend zijn. Mensen denken wel eens dat je dan betaalt voor het gesprek, maar het is bedoeld voor alle handelingen, ook achter de schermen. Als het eigen risico vol is, dan hoef je dit niet meer te betalen.
Lees hier meer over de stappen bij het uitgeven van medicijnen.
Voordat je het medicijn ontvangt, voert de apotheker controles uit en verzorgt hij of zij de nodige administratieve handelingen. Dit is belangrijk om ervoor te zorgen dat je het medicijn veilig kunt gebruiken. Er wordt gecontroleerd of het medicijn veilig gecombineerd kan worden met jouw andere medicijnen, de juiste dosering wordt bepaald en de frequentie van inname. Soms is overleg met de (huis)arts nodig.
Na de controles volgt een begeleidingsgesprek. Dan wordt uitgelegd hoe je het medicijn goed en veilig kunt gebruiken. Je krijgt ook schriftelijke uitleg over onderwerpen zoals hoeveelheid, mogelijke bijwerkingen en gebruik met andere medicijnen. Dit gesprek is verplicht en moet plaatsvinden voordat je het medicijn meekrijgt. Vaak gebeurt dit aan de balie. Maar indien meer privacy gewenst is, kan dit ook in een aparte spreekkamer.
Voor vragen over je medicijn kun je altijd bij jouw apotheker terecht. Dit kan in de apotheek, telefonisch, per mail of via de Service Apotheek-app. In deze app kun je direct een bericht naar jouw apotheekteam sturen.