Veelgestelde vragen

Op deze pagina vind je antwoord op de meest gestelde vragen.

Wat is een Service Apotheek?

Service Apotheek is een apotheek zoals alle andere, maar met één verschil: service. Bij ons draait het om jouw gezondheid. We staan voor service in alles en voor iedereen. Of het gaat om het ontvangen van medicijnen, herhaalrecepten of advies bij gezondheidsklachten. Wij staan voor je klaar. Je bent altijd welkom. Ook zonder afspraak.

Welke medicijnen levert mijn apotheek?

Bijna alle medicijnen kunnen worden geleverd door je apotheek. Mochten medicijnen niet voorradig zijn of een langere levertijd hebben dan krijg je hierover bericht. Ook indien geneesmiddelen niet worden verstrekt door je apotheek, ontvang je hiervan bericht.

Welke informatie is voor mijn apotheker belangrijk te weten?

Je apotheker krijgt niet automatisch alle informatie doorgestuurd door behandelaars. En ook zelf denk je er misschien niet altijd aan om alles door te geven. Toch is het belangrijk dat bepaalde zaken bekend zijn in je apotheek, omdat ze van invloed zijn voor jouw persoonlijke advies over medicijnen, hulpmiddelen en zelfzorgproducten. Welke informatie is belangrijk om door te geven?

  • Als je ergens allergisch voor bent.
  • Als je vaak langere tijd supplementen of kruidenproducten gebruikt.
  • Als je gestopt bent met gebruik van medicijnen of juist producten weer bent gaan gebruiken.
  • Als je een bepaald dieet volgt of op aangepaste momenten eet. Bijvoorbeeld voor je gezondheid, leefstijl of religieuze overtuiging.
  • Als je zwanger bent of borstvoeding geeft of wilt gaan geven.
  • Als je bijwerkingen ervaart van medicijnen.
  • Als het niet duidelijk is hoe je de medicijnen moet gebruiken, wanneer of op welk moment. We leggen het graag nog een keer uit!

Hoe schrijf ik mij in bij een Service Apotheek?

Schrijf jezelf gemakkelijk in bij een Service Apotheek in je buurt via dit formulier. Of ga langs in de apotheek om een inschrijfformulier op te halen. Het is handig om meteen bij inschrijving toestemming te geven om je medicijngeschiedenis op te vragen. Dan wordt je dossier gemakkelijk overgezet van je oude naar je nieuwe apotheek.

Ik ben al ingeschreven. Hoe wijzig ik mijn gegevens?

Wijzigingen doorgeven kan op verschillende manieren. Ga je verhuizen? Kijk dan bij de vraag over verhuizen. Is je (medische) situatie gewijzigd? Dan geef je dit gemakkelijk door vanuit het medicatieoverzicht in de Service Apotheek-app of je online persoonlijk dossier. Ook kun je gebruikmaken van het contactformulier, bellen of haal een wijzigingsformulier op aan de balie.

Ik ga verhuizen. Wat nu?

Wanneer je gaat verhuizen zijn er verschillende mogelijkheden wat je apotheek betreft:

  • Wil je bij je huidige apotheek blijven? Dan kun je je adreswijziging zelf doorgeven. Ga daarvoor naar de pagina van jouw huidige apotheek, klik in het menu op ‘adres wijzigen’ en vul daar het formulier in met je nieuwe adresgegevens. Je apotheek voert je adreswijziging dan door. Behalve je adres verandert er verder niets, omdat je al ingeschreven bent. Klik hier om je apotheek te kiezen.
  • Wil je overstappen naar een andere Service Apotheek? Dan kun je je overstap zelf doorgeven. Ga daarvoor naar de pagina van je nieuwe apotheek, klik op de knop ‘inschrijven bij Service Apotheek’ en vul daar het inschrijfformulier in. Als je bij je inschrijving toestemming geeft om je medicijnhistorie te laten opvragen, wordt je dossier automatisch van je oude apotheek naar je nieuwe apotheek overgezet. Klik hier om je apotheek te kiezen.
  • Stap je over naar een andere apotheek? Wist je dat met 475 Service Apotheken, er bijna altijd wel een Service Apotheek bij je in de buurt is? Dan ben je verzekerd van het vertrouwde serviceniveau: Service met een hoofdletter S. Bekijk hier een overzicht van alle Service Apotheken. Wil je je toch uitschrijven? Schrijf je dan in bij je nieuwe apotheek en verzoek je nieuwe apotheek je dossier bij je huidige Service Apotheek op te vragen. Je huidige Service Apotheek schrijft je daarna uit.

Declareert Service Apotheek rechtstreeks bij mijn zorgverzekeraar of moet ik dat zelf regelen?

Je online medicijnaanvragen worden direct doorgegeven aan je apotheek. Je apotheek stuurt de factuur door naar je zorgverzekeraar. Je krijgt een factuur toegestuurd als je verzekeraar een bepaald medicijn niet vergoedt of als je een eigen bijdrage moet betalen.

Hoe maak ik een afspraak met mijn apotheek?

Bekijk op de website van je Service Apotheek of je online een afspraak kunt maken. Anders kun je bellen of mailen. Je bent altijd welkom. Ook zonder afspraak. We staan klaar om al je zorgvragen te beantwoorden. Bij Service Apotheek draait het om jouw gezondheid.

Wordt mijn recept gecontroleerd door mijn apotheker?

Ja, je apotheker legt ieder recept digitaal vast en controleert of het samen gaat met je andere medicijnen. Ook wordt er gecheckt of er een overgevoeligheid bekend is en dat de dosering klopt. Klopt er iets niet? Dan nemen we contact op met je huisarts of specialist.

Hoe weet ik of ik nog steeds de juiste medicijnen gebruik?

Als je veel verschillende medicijnen naast elkaar gebruikt, is het slim om na verloop van tijd te controleren of het goed gaat. Ben je jonger dan 65 jaar? Loop dan gewoon even bij de apotheek naar binnen om advies te vragen. Bellen kan natuurlijk ook.

Ben je ouder dan 65 jaar? Neem dan gerust contact op met je apotheek. Je komt mogelijk in aanmerking voor een ‘medicatiebeoordeling’. Hierbij gaan je apotheker en huisarts samen met jou kijken of het nog de juiste medicijnen voor jouw situatie zijn.

Kan ik medicijnen met een verlopen houdbaarheidsdatum nog gebruiken?

Nee, op de verpakking staat aangegeven tot wanneer je het medicijn mag gebruiken. Daarnaast is het voor de werking belangrijk dat je ze op de goede manier bewaart, meer informatie vind je hier.

Mag ik oude medicijnen weggooien?

Lever je oude medicijnen of medicijnen die je niet meer gebruikt in bij de apotheek. Gooi ze niet in de prullenbak. Dat kan namelijk schadelijk zijn voor het milieu of het drinkwater. Zo zorgen we samen voor een betere wereld. Medicijnen horen bij ‘klein chemisch afval (kca)’, ze zijn ook in te leveren bij de milieustraat van je gemeente.

Bezorgt mijn Service Apotheek ook medicijnen?

Bezorgen is voor ons geen probleem. Ben je slecht ter been of lukt het niet om bij de apotheek te komen? Dan brengen we op jouw verzoek de medicijnen bij je thuis. En alle zelfzorgproducten die je normaal bij ons in de apotheek koopt, laat je ook gewoon mee bezorgen. Bel naar de apotheek voor de mogelijkheden en geef telefonisch de benodigde producten door.

Heb ik inzage in mijn medisch dossier van mijn apotheek?

Via mijn.serviceapotheek.nl of de Service Apotheek app kun je altijd én overal je medisch dossier inzien.

Hoe maak ik een persoonlijk dossier aan?

Voor het aanmaken van een persoonlijk dossier klik je op de website van Service Apotheek rechtsboven op ‘Inloggen’. Je gebruikt hiervoor je DigiD: dan is je identiteit officieel bevestigd en heb je meteen toegang tot je gegevens. Het is ook mogelijk gebruik te maken van DigiD Machtigen.

Het lukt mij niet om in te loggen

Wanneer je je DigiD gegevens vergeten bent, kun je via www.digid.nl je gegevens opvragen. Kom je er niet uit? Neem dan even contact op met onze klantenservice. Zonder DigiD kun je online geen bestellingen plaatsen voor herhaalmedicatie en geneesmiddelen.

Hoe gaat Service Apotheek om met mijn gegevens?

Als klant van een aangesloten apotheek bevind je je online in een besloten omgeving die voldoet aan de hoogste beveiligingsvereisten en privacyvoorwaarden. Zodra je bent ingelogd kom je op je persoonlijke profielpagina vanwaar je medicatie kunt bestellen. Je krijgt hier inzicht in je medicatie-overzicht, je kunt herhaalmedicatie bestellen en direct online vragen stellen aan je apotheker. Deze gegevens zijn vertrouwelijk. Jouw privacy blijft gewaarborgd.

Je privacy vinden we belangrijk

Medicijnen of hulpmiddelen gebruiken is vervelend genoeg. Maar helaas soms nodig. Wij proberen alles te doen om je te helpen. Zo is het altijd mogelijk om een gesprek te voeren in een aparte spreekruimte als je dat fijner vindt dan aan de balie. Alle medewerkers van de apotheek hebben een beroepsgeheim. Daarnaast zorgen we dat je altijd én overal online je medisch dossier kan inzien. Het aanmaken van een persoonlijk dossier doe je op onze website of in de Service Apotheek app. Dit dossier is goed beveiligd en mag niet zonder jouw toestemming gedeeld worden.

Ons uitgebreide privacyreglement lees je hier.

Kunnen we iets beter doen? Laat het weten

Leven met medicijnen makkelijker maken. Dat is het doel. Maar lukt ons dat ook? Dat is aan jou. Je mening is voor ons belangrijk. Je kunt die geven via de website, onze app maar natuurlijk ook persoonlijk in de apotheek. Of bellen of mailen. Wat jij fijn vindt.

Heb je een serieuzere klacht en komen we er samen niet uit? Dan wordt je klacht behandeld door de Klachtencommissie Openbare Apotheek. Kijk voor meer informatie op www.serviceapotheek.nl/klachten.

Een suggestie of compliment doorgeven?

We horen het natuurlijk graag als je tevreden bent over je apotheek. Hoe je dat doorgeeft? Zoals jij dat wilt. Kom langs in de apotheek, bel, stuur een e-mail of vul het contactformulier van je apotheek in. Complimenten of vragen zijn ook welkom op social media natuurlijk, maar houd hierbij wel rekening met je eigen privacy en vertel niet over je medische situatie.

Is je vraag niet beantwoord? Neem dan contact met ons op via klantenservice@serviceapotheek.nl of telefonisch op werkdagen van 09.00 uur tot 17.00 uur via T 085 743 03 80.

Vragen of hulp nodig?

Vragen over je medicijnen?

Neem hiervoor contact op met je apotheek. Tip: stel kleine vragen aan het apotheekteam veilig en makkelijk in de Service Apotheek-app.


Vragen over je online medicijndossier?

Stel je vragen eenvoudig per e-mail via klantenservice@serviceapotheek.nl. Je ontvangt op werkdagen binnen 24 uur een reactie.