Wereld Psoriasis dag, Service Apotheek helpt

Geplaatst op 29-10-2024
Wereld Psoriasis dag, Service Apotheek helpt

Veel Nederlanders kampen met huidproblemen. Het op de juiste manier aanbrengen van medicijnzalven én het volhouden van het gebruik van basiszalven zijn essentieel voor een goede behandeling, maar hier gaat het nog te vaak mis. Mensen met huidproblemen blijven zo te lang doorlopen met hun klachten. En de wachtkamer van de dermatoloog zit continu vol. Met extra digitale medicatiebegeleiding, specifiek bij medicijnzalf, wil Service Apotheek dit tij nu keren. “De beste voorlichting op het juiste moment, dat is het idee.”  


  • Ruim 1,2 miljoen Nederlanders hebben een chronische huidaandoening (bron: huidfonds), in meer dan 400.000 gevallen gaat het hier om psoriasis (bron: Psoriasispatiënten Nederland).
  • Het niet goed aanbrengen van medicijnzalf, én het niet blijvend aanbrengen van basiszalf, houdt de problemen in stand.
  • Een smeerconsult in de apotheek helpt bij goed gebruik of bij afbouwen van medicijnzalven.
  • Digitale medicatiebegeleiding in de Service Apotheek-app biedt thuis een laagdrempelige oplossen


Een groot deel van de mensen met huidproblemen krijgt zalf voorgeschreven voor de behandeling hiervan. “Het aanbrengen van die zalf is geen rocket science, daarom verwachten mensen ook niet dat ze het verkeerd gebruiken. Maar als je de crème of zalf niet goed gebruikt en niet de juiste basiszalf ernaast gebruikt, werkt het niet optimaal. Dit verdient dus een goede uitleg”, legt Service Apotheker Maureen Hamstra (Veenendaal) uit. “Die uitleg krijgen ze bij de arts en geven we nogmaals in de apotheek. Maar we merken, en dat is ook onderzocht, dat het niet goed wordt onthouden. Mensen krijgen zoveel informatie, dat het lastig is om alles te onthouden en daarna ook goed toe te passen. Hierdoor wordt vaak niet op de juiste manier gesmeerd, waardoor het resultaat uitblijft en de patiënt de motivatie verliest om ermee door te gaan. Of er wordt niet op de juiste manier afgebouwd waardoor de klachten terugkomen. Vanuit de apotheek helpen we juist ook bij afbouwen van medicijnzalf, veel mensen weten dit niet.” Smeren kun je leren en de tips in de app helpen daarbij.


Met de aanvullende digitale zorg in de app, die samen met artsen en patiënten werd ontwikkeld, tackelt Service Apotheek dat probleem. Apotheker Petra Hoogland: “We bieden stap-voor-stap medicatiebegeleiding in onze app, met tips die ook op dát moment in de behandeling relevant zijn én ervoor zorgen dat je gemotiveerd blijft en de behandeling doorzet. Bijvoorbeeld tips over afbouwen van medicijnen, die krijg je pas verderop in de behandeling. Ook lees je in de app alle informatie nog eens rustig door, op het moment dat je gaat smeren is er extra aandacht en ruimte voor vragen, ervaringen en bijwerkingen en kun je video’s bekijken. Bijvoorbeeld over het smeren van een basiszalf, dat is ook erg belangrijk voor de werking van de medicijnzalven. De online zorg sluit aan op de zorg in de apotheek. Heb je het idee dat het beter kan in jouw situatie? Ben je niet enthousiast over de basiszalf? Dan neem je contact op met jouw Service Apotheek voor een smeerconsult of medicijnconsult en krijg je persoonlijk smeeradvies.”


Het programma is te vinden in de Service Apotheek-app, waarin ook een zorgprogramma voor astma en COPD is opgenomen. Begin 2025 komt hier ook een diabetesprogramma bij. De app is de voornaamste online innovatie van Service Apotheek, waarmee de apotheker de zorg nóg toegankelijker maakt en de medicatieveiligheid waarborgt. Patiënten kunnen er 24/7 terecht en vragen stellen aan het apotheekteam wanneer ze er aan denken. Inmiddels ontvingen meer dan 180.000 mensen tips en is 87% er zeer over te spreken.

Actuele wachttijd

De huidige wachttijd is  

Jouw apothekers

Mw. C.H.M. van Uem

BIG-nummer: 89046410117

Mw. E.P.C. van Oorschot

BIG-nummer: 29929982517